Week 13 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Nicole Gevers - WaarBenJij.nu Week 13 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Nicole Gevers - WaarBenJij.nu

Week 13

Door: Nicole Gevers

Blijf op de hoogte en volg Nicole

01 Juni 2017 | Gambia, Banjul

Ook weer 13 zit er weer op.. Nog maar vijf weekjes in Gambia te gaan! Waarvan nog drie weken stage ;)!

Zondag op maandag hebben we bij onze compound in Tanji geslapen. Maandag niet zoveel gedaan omdat Bri zich van zondag op maandag nacht niet echt lekker voelde. Waarschijnlijk combinatie van malariapillen, de warmte en het eten hier. Hebben wij ook allemaal in het begin erg last van gehad.

Dinsdag na het ontbijt zijn we naar Tanka Tanka (mijn stageplek) gereden, mochten namelijk van Alhagie nu de auto al mee nemen ! Heb Brian daar eveneens een rondleiding gegeven. Ook nu was het weer fijn om te laten zien waar ik gedurende periode werk! Na de rondleiding bij Tanka Tanka zijn we terug gegaan naar King Fisher Holiday Appartmens. Waar we de eerste drie nachten ook geslapen hebben;)! Mochten weer zelfde kamer hebben, dus het voelde wel beetje als thuis komen. Het appartementencomplex is van een erg lief stel! Na de spullen te hebben gedropt hebben we eerst duik genomen in het zwembad. Daarna zijn we naar het strand gegaan om daar een fruitsalade te bestellen voor lunch. Blijkbaar heeft Bri toen iets te lang in de zon gezeten (leek absoluut niet zo), maar was beetje rood… Dus maar op tijd terug gegaan en in de schaduw nog wat kaartspelletjes gedaan en biertjes gedronken. Na het klaar maken richting Senegambia gegaan, daar besloten om laatste avond bij Tejo’s pannenkoeken te gaan eten! Na de pannenkoek nog even een Drambuie gaan drinken bij restaurantje verderop! Dat stond nog op het lijstje dat we dat nog moesten gaan doen… ONS drankje van vroeger !

Woensdagochtend uitgebreid ontbijt gehad! En daarna spulletjes bij elkaar gezocht en richting Salomon’s (restaurant bij het strand gegaan). Waar we lekker de hele middag hebben gezeten, gekletst, gegeten, gekaart en over het strand gelopen! Lekker relaxt laatste dagje dus! Ook vanaf vandaag weer officieel samen!!!! Daarna op tijd aangereden naar het vliegveld..  Waar we afscheid van elkaar moesten nemen. Eventjes moeilijk en beetje dubbel maar weet ook dat ik hier nog het een en ander af moet ronden en nog moet gaan genieten van de laatste paar weekjes! Gelukkig zaten de meiden al klaar om mij op te vangen! Lekker samen gegeten en wijntjes gedronken omdat ook Pien vandaag jarig was! Ook fijn om weer herenigd te zijn met mijn roomie, en dat ik niet alleen hoefde te slapen haha.

Donderdag met Naomi en Daphne naar “de familie” van Naomi gegaan. Dit is een familie die zij sponsoren en waar ze al voor langere tijd komen. Leuk om ze eindelijk eens te ontmoeten! Daar ook lekker Benachin gegeten! Fijn om er nog even met z’n drietjes op uit te zijn! Savonds op tijd naar bedje gegaan en wat gelezen.

Vrijdag weer naar Tanka Tanka gegaan. Na iedereen weer te hebben gesproken, de bekers opnieuw geïntroduceerd. Waren jammer genoeg de hele week niet gebruikt . Daarna meerdere potjes crazy 7 gespeeld. Later groepstherapie gedaan, was meteen weer erg interessant! Opvallend hoe veel de patiënten ineens willen vertellen. Ook nog een admission bij gewoond van Omar en dossiers bestudeerd. Erg fijn om te zien dat nu eindelijk de ruimte met medicatie altijd bezet is met iemand van de staff of dat de patiënten naar buiten moeten waarna de ruimte op slot gedaan wordt. Heeft mijn eeuwige zeuren toch ergens nut voor gehad haha!

’s Middags even naar Jariatou gegaan om haar foto’s te brengen. Helaas was ze beetje ziek. Erg zielig om een gehandicapt meisje ziek te zien… want ze is niet in staat te praten dus erg lastig om te begrijpen wat er daadwerkelijk aan de hand is.

Vrijdagavond hebben we eerst met z’n alle op het strand gegeten, dit om Pien d’r verjaardag nogmaals te vieren. Daarna hebben Ilse, Daphne, Pien en ik op het strand geslapen! Beetje koud gehad en warm bed, maar blijft toch bijzonder wakker te worden en alleen de zee te horen en wat blaffende honden!! Zaterdagochtend eerst een strand wandelingetje gemaakt en daarna een ontbijtje gehad op het strand. Lekker wakker worden op deze manier!! Na het ontbijt hebben we thuis de spullen gepakt en zijn we naar het stand gegaan waarna we eerst wat hebben gedaan voor de workshop en daarna in de zon hebben gelegen. Thuis klaar gemaakt en uiteten geweest bij African Queen voor afscheidsweekend Naomi. Die gaat namelijk a.s. vrijdag! Natuurlijk ook op stap geweest!

Zondag niet erg veel gedaan behalve mijn was en wat voor de workshop! Daarnaast wel de hele dag mee gedaan aan de Ramadan. Oftewel mocht niets eten en drinken gedurende de dag! Om 19.45 mag pas het eerste eten en drinken genuttigd worden. En NEEE ik word geen moslim, maar door zoveel met Moslims op te trekken hier, wil ik graag uit respect dit ook een aantal dagen proberen!