Week 11 in Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Nicole Gevers - WaarBenJij.nu Week 11 in Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Nicole Gevers - WaarBenJij.nu

Week 11 in Gambia

Door: Nicole Gevers

Blijf op de hoogte en volg Nicole

17 Mei 2017 | Gambia, Banjul

Lieve allemaal, merk nu dat ik jullie wel voort echt ga missen hoor! Al heb ik wel het gevoel dat de tijd hier steeds harder gaat.. Kan mezelf nog goed herinneren dat ik hier aankwam.. dat lijkt echt nog geen tien weken geleden..

Maargoed.. ook week 11 zit er weer op! Om de dag heb ik van Elle steeds een spreuk, deze zitten in een etuitje en mag er dus om de dag een pakken. Deze week had ik een briefje met daarop de tekst: “wacht niet op bijzondere momenten, maar maak de gewone momenten bijzonder”. Ik vond deze zin wel heel mooi om deze week vast te houden! Dit voornamelijk op mijn stage.

Maandag ben ik met Hawa mee gegaan op huisbezoek en is Hawa met mij meegegaan om de schoolkinderen van het Bendula project thuis te bezoeken voor mijn document. Later op de avond Cas en Lieke naar het vliegveld gebracht samen met Jan en Naomi.
Dinsdag ben ik een dag thuisgebleven. Dit omdat het moest van Daphne haha! Ze verplichtte mij om een dag met mijn voetje omhoog te gaan zitten omdat het maar niet beter wilde worden en dat rust waarschijnlijk het enige hulpmiddel hiervoor zou zijn. Totaal tegen mijn principes om de hele dag op een stoel te zitten maar goed… ik moet haar toch gelijk geven dat het wel geholpen heeft!

Woensdag wel weer naar stage gegaan. Prima dagje gehad, ’s morgens mee bedden opgehaald/verschoond. Dit gebeurt blijkbaar maar één keer per week nu de wasmachines niet meer werken en alles met de hand gewassen moet worden. Was wel even schok wekkend dat iemand urine op z’n bed had zitten en dat er even gekeken moest worden of er wel een schone was om te vervangen… Gelukkig was die er nog!!
Na stage zijn Daphne, Naomi en ik naar Senegambia gegaan om te internetten. ’s Avonds zelf gekookt en daarna gekaart totdat het 12 uur was want dan was Daphne jarig!! Deze nacht is ook Jan vertrokken naar Nederland.. Nu is echt iedereen van Go For Africa naar huis… 

Donderdag op stage van alles op stage gedaan. Supervisie bijeenkomst via skype gehad (fijn als de stroom drie keer uitvalt haha), een nieuwe vrouw begeleid na aanmelding Tanka Tanka, nieuwe aanmelding van man bijgewoond, natuurlijk crazy 8 gespeeld (het pesten van Gambia) en wederom iedere patiënt zijn eigen beker gegeven met het innemen van medicijnen en deze afgewassen (zoals elke dag). ’s Avonds voor Daphne d’r verjaardag naar Senegambia geweest. Eerst even een happyhour ½ liter biertje gedronken van 30 dalasi.. 50 dalasi is ongeveer 1 euro, 50 dalasi betaal je normaal voor flesje bier (tel uit je winst!) Daarna bij Paradiso een overheerlijke pasta met zalm gegeten!

Vrijdag wederom thuis gebleven van stage.. Heb weer opnieuw de pijn van het begin van de week teruggekregen. Om deze reden dan ook naar een Duitse fysiotherapeute gegaan om eens van haar te horen wat ik het beste kon doen. Zij vertelde mij dat spiertjes in mijn voet (tussen botjes in) zijn uitgerekt (gestretcht). Ze raadde me aan om met een kruk te lopen, rust te nemen en het te verbinden wanneer mogelijk. Ze benoemd dat het net zo zeer kan doen als botjes in je voet die gebroken zijn. Daarnaast sluit ze ook niet uit dat er geen middenvoetsbeentjes gebroken zijn maar geeft daarbij ook aan dat ze hier in Gambia daar toch niets aan kunnen doen. Kans dat het verkeerd geneest, is klein.. als je genoeg rust neemt. Schatte in dat het wel zes weken kan duren en overbelasten kan het erger maken. ’s Avonds wederom zelf gekookt en bij de compound gezeten. ’s Avonds viel wederom de stroom uit, waren een spel aan het doen dus met zaklampjes geprobeerd verder te spelen haha! Ook is er deze nacht een nieuw meisje aangekomen, Eva. Zij blijft 4 weken.

Zaterdag de gehele dag op het strand liggen bakken. Dit heeft voor sommige een aardig rode kleur opgeleverd maar bij mij voornamelijk bruin! Tussendoor lekker met onze wout gefacetimed voor z’n verjaardag! Maar ook anders vriendjes en vriendinnetjes gesproken. Fijn om dit hier gewoon te kunnen onderhouden! ’s Avonds met vijf meiden op stap geweest, Eva ging nog niet mee. In de kroeg vroegen ze al waar ik was gebleven aangezien ik één weekend (vorig weekend dus) er niet was haha. In de kroeg wel veel op een kruk moeten zitten… beetje afzien was t wel maar blij dat ik weer op stap kon!
Zondag geprobeerd uit te slapen. ’s Middags naar een kookworkshop geweest met de zes meiden. Deze kookworkshop werd gegeven door een docent van de school waar Daphne stage loopt. We hebben geleerd hoe we meatpie en Domoda moeten maken. Typisch Afrikaanse gerechten en gekookt op de Afrikaanse manier. Erg gezellig gehad!

  • 17 Mei 2017 - 23:17

    Sepp :

    Lieve Nicole, hoop dat je voet snel geneest en dat je gauw weer kunt huppelen als een jonge hinde. Heel fijne tijd met Brian. Veel plezier!
    Liefs, Sepp

  • 18 Mei 2017 - 13:55

    Paul Van De Laar:

    Ik lees wel dat (jullie) je goed vermaken en je veel pl hebt; natuurlijk is het fijn om Brian in levende lijve te ontmoeten; geniet ervan en succes met het herstel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Op maandag 27 februari ga ik voor vier maanden stage lopen in Gambia.

Actief sinds 23 Feb. 2017
Verslag gelezen: 580
Totaal aantal bezoekers 80721

Voorgaande reizen:

27 Februari 2017 - 04 Juli 2017

Buitenlandse stage in Gambia

Landen bezocht: