Week 6 in Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Nicole Gevers - WaarBenJij.nu Week 6 in Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Nicole Gevers - WaarBenJij.nu

Week 6 in Gambia

Door: Nicole Gevers

Blijf op de hoogte en volg Nicole

11 April 2017 | Gambia, Banjul

Week 6 is ook alweer voorbij.. Mama komt morgen hierheen! Planning is om samen met mam en paar anderen naar het binnenland van Gambia te gaan. Benieuwd of we daar een ander Afrika gaan zien als dat we hier zien! Waarschijnlijk wel.

En nog paar weekjes langer wachten en dan komt Brian voor mij hierheen!! Super veel zin in! (L)

---

Maandag hebben we Petra uitgezwaaid op het vliegveld. Jammer dat ze wegging!

Maandag hebben we – zoals je al gezien hebt op de foto op facebook - een Djembé workshop gehad! In het begin lukte het echt totaal niet.. Veel moeite met mijn concentratie erbij te houden, zelfs mieren op de grond wekte mijn interesse haha! Later toen ik er iets minder bij na ging denken ging het goed! ’s Avonds is er lasagne voor ons gemaakt bij Franco!

Deze week ben ik gestart samen met Marilyn met het gebruiken van de verschillende bekers voor de patiënten. Voor de staff was het nog wel even wennen, de patiënten waren over het algemeen erg positief en hebben mij dan ook de rest van de week geholpen met het afwassen. Ook gaan er een aantal ze samen bij mij aan tafel staan om te zorgen dat alles goed verloopt. Gebruikte bekers moeten namelijk weer in de zak gedaan worden. Leuk om dit samen met hen te doen, waardoor de kans bestaat dat ze dit ook blijven doen wanneer ik er straks niet meer ben.

Ook is er een Finse vrouw bij Tanka Tanka opgenomen. Zat helemaal onder de blauwe plekken.. Het hele verhaal begreep ik niet helemaal maar ze was op huwelijksreis met haar man naar Gambia. Waar haar man nu is gebleven is voor haar niet duidelijk. Op donderdag werd van haar verwacht dat ze ging douche. Ze was in eerste instantie niet van plan dit te gaan doen. Na met haar in gesprek te zijn gegaan, lukte het mij toch dat ze is gaan douche. Eindelijk voordeel ervaren van blank zijn in Gambia.

Deze week even kunnen skypen met Monique, Elle en Brian! Jammer dat het zoveel moeite kost om met het iedereen te skypen. Moet steeds naar een internetcafé reizen om met iedereen te kunnen spreken.

De meiden hadden vanaf donderdag al weekend, terwijl ik gewoon door heb gewerkt. Erg lastig voor mij om te gaan werken als anderen iets leuks gaan doen dus heb mijn bikini mee genomen naar stage zodat ik daarna meteen door kon naar het strand. Donderdagnacht is ook Ilse gearriveerd bij onze compound. Zij zal twee maanden lang bij ons verblijven.

Vrijdag was Linda (activiteitenbegeleidster van Tanka Tanka) niet aanwezig. Om deze reden heb ik samen met iemand van de eigen staff haar taak overgenomen. Hebben knutselactiviteiten gedaan maar ben ook buiten met een aantal patiënten djembé gaan spelen. Opvallend is daarbij dat wanneer je samen met patiënten iets aan het doen bent, ze daarna ook gemakkelijker met je in gesprek gaan over persoonlijke dingen. Dit had ik natuurlijk al meerdere malen ervaren om mijn stages maar nu was het weer duidelijk zo’n situatie waarbij activiteiten helpend zijn voor de onderlinge band.





Zaterdag zijn we naar Abuko nature park gegaan! Vooral veel aapjes gezien.. Ook zaten er hyena’s in hokken. Werd mij verteld dat je op eigen risico mee naar binnen mocht (is ook geen normale gang van zaken dat ze daar naar binnen gaan tijdens de tour). Maar ik zou Nicole Gevers niet zijn als ik dat toch gewoon wil doen . Dus ben naar binnen gegaan en heb hem zelfs geaaid!!

Ojaaa.. In de kroeg hier kennen ze me voortaan! Hoef maar aan de bar te gaan staan en zetten een biertje neer haha. Of dit een goed of slecht teken is.. weet ik ook niet! Ook krijgen we voort wekelijks een gratis borrel.

Heb er nog een extra verantwoordelijkheid bij. Ik mag iedere zondag de rekeningen maken voor iedereen op de compound en het geld ontvangen & aan Alhagie geven. Nu kan ik mooi aan mijn leerdoel gaan werken dat ik niet moet stressen rondom een bepaalde verantwoordelijkheid. Zondag werd het namelijk aardig laat voordat we thuis waren van het strand en het uiteten.. Maak mezelf dan weer helemaal druk omdat ik het graag goed wil doen. Mooie situatie om mee te oefenen ! & natuurlijk een eer dat ze deze verantwoordelijkheid aan mij vertrouwen!

Opvallende Afrikaanse dingen voor deze week:
- Jammer dat je zelfs na zes weken ergens te verblijven nog steeds zo anders ben dan al de mensen hier. Dit zal zelfs na drie maanden niet veranderen. Dit voornamelijk door de huidskleur… Wel jammer dat je nooit gezien zal worden als één van hen waardoor je altijd anders blijft dan hen!

- Zondagavond lekker uiteten geweest. Heerlijke steak met champignonsaus op.. Maar het grappige Afrikaanse is dan dat de stroom uitvalt dus dat je met kaarslicht verder kunt eten. In Nederland zou iedereen verassend reageren en misschien zelfs weggaan. Hier blijft iedereen rustig en eet gewoon verder alsof er niets verandert is.

- Verder heb ik de afgelopen twee dagen twee conflicten gezien op straat. Tijdens deze conflicten zijn er alleen jongens aanwezig die naar elkaar roepen. Heb aan Alhagie gevraagd wat er gaande is… Hij vertelt dat doordat het land nu een democratie is, mensen denken dat ze veel meer mogen dan voorheen. Dit vooral rondom het onderwerp cannabis. De jongens in dit verhaal denken dat ze overal mogen smoken. Dit zorgt ervoor dat er veel opstootjes komen tussen politie en groepen jongens maar ook dat anderen zich met elkaar gaan bemoeien.

- De manier hoe mensen hier iets aan elkaar vragen is zo anders dan hoe wij dat gewend zijn. Bijna elke vraag begint met: “give me of I need”.. Waarop ik al meerdere keren heb gereageerd dat ze dingen niet nodig hebben maar bijvoorbeeld graag zouden willen. Dank aan omi ! Voor mij komt het vaak onbeschoft over al ze het op deze manier vragen aan de ander, terwijl dat voor hen dus heel normaal is.



  • 11 April 2017 - 23:07

    Sepp:

    Lieve Nicole, fijn weer om je verslag te lezen en om op die manier met je mee te leven. Heel veel plezier vanaf morgen als je mama je komt opzoeken. Heb het goed samen

  • 12 April 2017 - 00:19

    Petra Van Den Heuvel:

    Mooi verslag weer Nicole! Die rekeningen maken op zondag is aan jou wel toevertrouwd.
    Ik wens je een hele fijne week samen met je moeder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Op maandag 27 februari ga ik voor vier maanden stage lopen in Gambia.

Actief sinds 23 Feb. 2017
Verslag gelezen: 574
Totaal aantal bezoekers 80724

Voorgaande reizen:

27 Februari 2017 - 04 Juli 2017

Buitenlandse stage in Gambia

Landen bezocht: