Week 14 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Nicole Gevers - WaarBenJij.nu Week 14 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Nicole Gevers - WaarBenJij.nu

Week 14

Door: Nicole Gevers

Blijf op de hoogte en volg Nicole

04 Juni 2017 | Gambia, Banjul

Lieve allemaal!

Ben blij met degene die nog steeds trouw mijn reisverslagen leest haha, want ik merk aan mezelf dat ik het steeds moeilijker vind om iets nieuws te typen en ook iets wat waarschijnlijk voor de ander leuk is om te lezen. Dus deze week even extra goed mijn best gedaan!!

Vandaag over een maand ben ik gewoon al thuis…

Deze week wel weer dingen opgevallen/meegemaakt die wel leuk zijn om te benoemen. Eigenlijk hoort dit nog bij week 13 maar ben het beetje vergeten te vertellen… maaaar zaterdagnacht hebben we voor het eerst in hier in Gambia REGEN gevoeld. Zijn gewoon naar buiten gegaan uit de kroeg omdat we niet geloofde toen iemand zei dat het regende… Hopelijk is het regenseizoen nog niet helemaal van start gegaan en kunnen we nog voldoende genieten van het zonnetje hier! Wil nog steeds iets bruiner worden ;)!

Verder leer je steeds woorden bij van de verschillende talen hier. Leuk om te benoemen is dat ze in Wolf (een van de meest gebruikte talen in Gambia), KEI LEKKER zeggen voor, come and eat! Toch nog beetje het Brabantse gevoel in The Gambia haha!

Verder ook wel leuk om te vertellen dat als je vraag hoe laat iets gaat gebeuren of bijvoorbeeld het eten klaar is krijg je altijd hetzelfde antwoord: “very soon”. Niemand weet dus hoe lang dat is, dit kan echt een uur zijn maar ook vijf minuten! Super fijn antwoord, als je van duidelijkheid houdt!

Ojaa en ik ben bosslady als het gaat om het regelen van een goede koers voor de euro. Toen we kwamen startte we met een koers van 47. Nu heb ik zelfs al voor 53 kunnen wisselen! Daphne gaat ook niet wisselen zonder mij erbij hahah!

Oja en nog iets, bij Zorgokee geef ik de kinderen meestal geen antwoord als ze retorische vragen stellen (vragen waarop ze het antwoord al weten). Hier in Gambia doen ze niet anders.. Man man man, kom je bijvoorbeeld voor afspraak om met de boot te gaan: “oh jij gaat op de boot?”. Kom je thuis vragen ze: “ben je thuis?”

Inburgeren in Gambia:
De uitspraak van mensen hier (begin er zelf ook voort aardig aan mee te doen) is ook iets wat grappig blijft. Voorbeelden hiervan zijn: comforTABLE, PRO-BABB-AB-LIE, vegeTABLE,
Aks (ask) en fist (first).

Ook Daphne zegt voort: “oh sorry he”, wanneer IK bijvoorbeeld mijn steen stoot. Zoals de Gambianen hier doen..

Ramadam
Officieel die dagen mee gedaan aan de Ramadam. Oftewel opstaan om 4.30 om te ontbijten en wat te drinken, daarna weer mijn bedje in gedoken om nog even te slapen voor stage. Daarna de gehele dag tot 19.45 niet eten of drinken! Dag drie was het aller zwaarste. Respect voor alle mensen die dit een hele maand kunnen volhouden.. Ik was er na drie dagen helemaal klaar mee. Dit omdat ik mezelf ook niet kan voorstellen dat dit goed kan zijn voor je lichaam. Zeker het niet drinken in deze hitte, kan niet goed zijn voor je lichaam. Maar het gevoel dat je ervaart als je om 19.45 weer met z’n alle kunt gaan eten is natuurlijk super!

- Verder kunnen we ’s morgens in ons winkeltje om de hoek geen
Tapalapa (brood) meer
halen deze maand #Ramadam. Dit natuurlijk omdat de mensen
zelf in de ochtend niet mogen eten.
- Meerdere malen ruzie deze week in de bustaxi #Ramadam.
Iedereen slaapt minder, heeft honger..
- Op stage mensen die niets anders doen dan de gehele dag zitten
#Ramadan.

____________________________________________________________

Maandagavond hebben we met de meiden een workshop gegeven over het vrouwelijk – en mannelijk lichaam en seksualiteit. Dit omdat we merkte dat hier sterk behoefte aan was. Vrouw hier ging zelfs naar het ziekenhuis omdat ze ongesteld was en daarover kan ook niet gesproken worden. Erg leuke workshop gehad met z’n alle!!! Helemaal geslaagd!

Ook deze week op stage weer veel gedaan. Eindelijk beetje het gevoel dat ik weet wat mijn taken zijn en ben gedurende de dag met van alles bezig. Patiënten komen voortaan geregeld naar mij toe wanneer ze hun verhaal kwijt willen of wanneer ze iets nodig hebben. Leuk dat je met veel van hen voort echt een band opbouwt. Wel jammer om te zien dat meerder patiënten nu alweer voor de tweede keer zijn opgenomen bij Tanka Tanka. Ik schat in dat dit te maken heeft met het feit dat ouders niet worden geïnformeerd over hoe om te gaan met de stoornis en wat er precies gaande is waarvoor medicatie genomen dient te worden. Ook hierbij is het verschil tussen Gambia en Nederland erg groot. In Nederland zijn ze erg veel bezig met systeembenadering en betrekken familie/netwerk erbij. Ook ben ik steeds meer bezig met het voeren van gesprekken met cliënten en daarna de dossiers erbij pakken om te kijken of ik dingen herken die zijn vast gesteld door psychiater. Leuk om overeenkomsten te gaan herkennen! Ook de groepstherapie wordt steeds interessanter en ik word regelmatig uitgenodigd om gesprekken met familie van patiënten mee te voeren! Toch ben ik over twee weekjes alweer klaar. Ga ik eerst zelf nog een week rond en de laatste week nog paar dagen met Daphne op pad en afscheid nemen..

Einde komt langzaamaan inzicht.. minder dan een maand kom ik alweer naar huis. Helaas voelt het ook steeds meer als aftellen en als het einde. Dit omdat ik vorige week Brian naar het vliegveld heb gebracht, deze week mijn zusje Naomi en de komende weken de rest van de meiden. Ga Naomi wel missen! Hebben zo’n fijne tijd gehad samen!!! Blijft moeilijk om iedereen een voor een doei te zeggen.. niets voor mij haha!

Zaterdag ben ik met Pien en Daphne naar Pelican Island geweest. Dit was een trip van anderhalf uur waarbij we naar een (onbewoond) eiland gingen om pelikanen te spotten! Mooi om te zien hoe ze daar leven! ’s Middags lekker hapje en drankje gedaan en op het strand een beetje bij gekleurd! Later op de middag nog even aan school gewerkt en ’s avonds filmavondje gedaan met de vijf meiden die over zijn! Wel grappig en verbazingwekkend om te vertellen is dat zelfs IK, dit weekend niet echt zin had om op stap te gaan…

Zondagochtend al half zeven wakker en een hoop inspiratie voor school dus maar uit bed gegaan en mijn ochtend productief begonnen! Daarna met de meiden naar het zwembad/wifipunt/strand gegaan. Tien euro betaald voor eten en drinken en dan mag je heel de dag aan het zwembad liggen en gebruik maken van de goede wifi!

  • 04 Juni 2017 - 17:11

    Jeannette:

    Hoi Nicole, je reisverslagen​ blijven leuk om te lezen. Blijf dit vooral doen!

  • 05 Juni 2017 - 10:16

    Petra Verberne:

    Hi Nicole , heb nog elk verslag gelezen ben blij met de foto's.heb zelf heel erg genoten van de gambia en ben zo toch een beetje terug.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Op maandag 27 februari ga ik voor vier maanden stage lopen in Gambia.

Actief sinds 23 Feb. 2017
Verslag gelezen: 443
Totaal aantal bezoekers 80725

Voorgaande reizen:

27 Februari 2017 - 04 Juli 2017

Buitenlandse stage in Gambia

Landen bezocht: