Week 12 in Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Nicole Gevers - WaarBenJij.nu Week 12 in Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Nicole Gevers - WaarBenJij.nu

Week 12 in Gambia

Door: Nicole Gevers

Blijf op de hoogte en volg Nicole

23 Mei 2017 | Gambia, Banjul

Ook week twaalf zit er weer op.. Daphne en ik schrokken ervan dat we dus al aan week dertien gaan beginnen..

Maandag begonnen met het afwerken van mijn to-do lijstje. Hele hoop kunnen doen! ’s Middags met Hawa, twee kindjes van het Bendula project bezocht voor mijn document verder af te maken. Daarna met de meiden van de compound verder gewerkt aan de workshop rondom seksualiteit en menstruatie dat gegeven gaat worden op maandag 29 mei.

Dinsdag een hele fijne dag gehad op stage. De dag startte met een interessant gesprek met de sociaal werker van Tanka Tanka. Ik vroeg hem naar het contact met familie van de patiënten en stelde vragen rondom groepstherapie. Hij benoemde dat er voorheen veel gesprekken plaatsvonden met familie maar dat hij daarmee gestopt is omdat hij wat meer wilde relaxen. Daarnaast vroeg ik of er onderling tussen collega’s gecommuniceerd werd over de informatie die patiënten bespreekbaar maken tijdens de groepstherapie en individuele gesprekken. Hij benoemde dat het over het algemeen niet onderling besproken wordt, alleen als er een verpleger deelneemt aan de groepstherapie worden zij op de hoogte gesteld van de door de patiënt gedeelde informatie. Meestal is het niet het geval dat een verpleger deelneemt aan deze groepstherapie. Ik vind het jammer dat de informatie die gedeeld wordt tijdens deze gesprekken niet wordt gecommuniceerd met collega’s. Ook wordt dit niet beschreven in de documenten van de patiënten terwijl hier wel ruimte voor is.
Na dit gesprek met de sociaalwerker heb ik een les bijgewoond van studenten die de opleiding volgen tot psychiater. Zij diende gesprekken te voeren met de patiënten van Tanka Tanka. Ook ik heb samen met een student een gesprek gevoerd met een patiënt. Super interessant om eens te zien hoe dat in Gambia in zijn werk gaat.
Na stage nog drie gehandicapte kinderen in Tanji bezocht samen met Hawa. Later al deze patiënten verwerkt in het document rondom het Bendula project.

Woensdag ben ik ’s morgens met Naomi meegegaan naar haar stageplek. Ik was erg onrustig want hoorde via whatsapp dat Brian in de file stond en met veel moeite zijn vlucht moest gaan halen. Gelukkig uiteindelijk toch alles goed gekomen, nadat hij vijf minuten te laat zijn koffer had ingecheckt. Dus toch nog leuke ochtend gehad met Naomi bij haar kleuterschool. Daarna met Eva kopje thee gedronken, met Djedje gaan tanken en banden op laten pompen van de auto en mijn tas ingepakt. Na de lunch ben ik met de auto naar Daphne d’r stage gegaan (middelbare school). Daar heb ik van haar een rondleiding gehad. Later zijn we samen boodschappen gaan doen en zijn we naar King Fisher Holiday Appartments gegaan waar Brian en ik slapen. We hebben daar wat voor school gedaan en hebben gezwommen. Om kwart over vijf ben ik aangereden naar Banjul Airport om Bri op te halen. Wat was ik zenuwachtig haha!! Samen naar het hotel gereden, gezwommen en spullen gedropt en daarna uit eten geweest bij 2rays gourmet – ChateauBRIANt.

Donderdag lekker ontbeten bij het hotel. Daarna heeft Brian nog even geslapen dus heb ik de laatste dingetjes gedaan voor school en heb ik Ell d’r verslag even over kunnen lezen. Daarna naar Tanji gereden en een rondleiding gegeven op de vismarkt en Franco’s inn. Daarna heeft hij iedereen ontmoet op de compound. Later samen terug gereisd en even naar mijn favoriete strand gegaan voor een cappuccino. ’s Avonds bij de lekkerste pizzeria van Senegambia een Family pizza gegeten en een drankje gedaan bij Aquarius (stampkroeg haha).

Vrijdag na het ontbijt naar Senegambia gereisd om Quad te rijden. Ons werd verteld dat er voldoende benzine in zou zitten om de gehuurde drie uur rond te rijden. Toen we ongeveer 20 minuten aan het rijden waren en toevallig net op het strand waren, was de benzine op… Welkom in Afrika ;). Na veel hulp van Gambiaanse jongens hebben we de quad iets meer naar de weg kunnen duwen en hebben we een jongen met wat geld op pad gestuurd om benzine voor ons te gaan halen. Tussentijds hebben de Gambiaanse kinderen gespeeld op de quad, ze hadden tijd van hun leven haha! Het vertrouwen in de Gambiaanse jongens is weer vergroot want naar een poos kwam de jongen terug met een kannetje met benzine. We konden dus weer op pad dus zijn naar tankstation gereden om de quad vol te gooien en hebben de man van de quad gebeld om het verhaal uit te leggen. Hij heeft wel tien keer sorry gezegd en gezegd dat we uur langer de quad mochten hebben dan dat vooraf afgesproken was. Met de quad door allerlei binnendoor weggetjes en over het stand gereden! Drankje gedaan op het strand en daarna weer terug gereden naar Senegambia. Zelf ik heb vanaf Tanji naar Senegambia quad gereden (Bosslady, wordt je dan genoemd haha!) ’s middags voor het eerst in 12 weken weer carpaccio op (L)! ’s middags bij het hotel gechillt en ’s avonds bij Freddy’s 777 gegeten!

Zaterdag na het ontbijt door Lamin (dezelfde gids als mee was naar Senegal), opgehaald bij het Baobab hotel. In Tanji vlug spullen ingepakt en vertrokken met Naomi, Daphne en Brian richting Jinack Island (de plek waar Lamin is opgegroeid). Met het busje (dat vorige keer kapot was) naar de Ferry in Banjul gebracht. Gelukkig nu alles goed gegaan met het busje! Vanaf daar met de Ferry de overtocht gemaakt naar Barra. Daar stond een jeep op ons te wachten die ons door de bushbush naar een plek bracht waar we een korte overtocht moesten maken met een klein bootje naar Jinack Island. Deze overtocht was +/- 100 meter (maar kan om die reden wel een eiland genoemd worden).
Eenmaal aangekomen bij Jinack Island hebben we de familie van Lamin bezocht. Daar natuurlijk zeepjes achtergelaten die mama had meegegeven vanuit Nederland haha! Daar hebben we Domoda gekregen als lunch. Later zijn we met een ezelkar naar Jinack lodge gebracht. Deze lodge ligt helemaal afgelegen waardoor er nauwelijks tot geen geluid was, alleen het geluid van de zee. Daar hebben we eerst gezwommen en ’s avonds Chicken Yassa gegeten. Later Lamin leren toepen en Brian en Naomi het spel crazy 8 uitgelegd (HET kaartspel – soort pesten- van Gambia).

Zondag hebben we ontbijt gekregen bij de lodge. Na het ontbijt nog even lekker in de zee gezwommen. Volgens mij hebben we nog nooit zo vroeg al in de zee gelegen. Ideaal als je maar één minuut hoeft te lopen om de zee bereiken. Later wederom met de ezelkar gegaan. Daar hebben we Lamin weer ontmoet want die was ’s morgens naar een naam ceremonie van een nieuw geboren baby’tje. Daarna weer terug met het bootje naar het vaste land gegaan waar de jeep weer op ons stond te wachten. Deze bracht ons terug naar Barra. Deze keer hebben we vanaf Barra niet de ferry gepakt maar een ander bootje. Bij dit bootje is het gebruikelijk dat mannen jou en jouw tassen de boot intillen waarna je kunt gaan varen. Super vet om een keer mee te maken! Het bootje was natuurlijk op de Afrikaanse manier volgeladen waardoor we wel heel diep in het water lagen. Vond vooral Naomi erg leuk!! Later in Banjul nog even vlug broodje gegeten en terug gegaan naar de compound. Daar hebben we ’s avonds Benachin op. Nu heeft Brian in twee dagen alle lekkere Afrikaanse gerechten al geproefd!