Week 2 in Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Nicole Gevers - WaarBenJij.nu Week 2 in Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Nicole Gevers - WaarBenJij.nu

Week 2 in Gambia

Door: Nicole Gevers

Blijf op de hoogte en volg Nicole

14 Maart 2017 | Gambia, Banjul

Lieve allemaal,

Ook week twee zit er alweer bijna op. Ook deze week weer veel redelijk veel gedaan. Opvallend is dat alles wel steeds “normaler en gewoner” wordt. Maandag ben ik met Hawa mee geweest bij twee thuisbezoeken van gehandicapte kindjes. Indrukwekkend om te zien hoe deze kinderen wonen. Eén van de twee meisjes was wel in staat om te lopen maar kon niet praten. Was gedurende het thuisbezoek alleen bezig met het luisteren naar een speelgoedje. Verder wordt er ook geen activiteit ondernomen om met haar te doen. Dit is ook iets wat behoort tot de cultuur. Ouders spelen niet met hun kinderen en zijn juist erg druk met het “huishouden”. Het andere meisje heeft een spierziekte waardoor zij alleen maar in bed kan liggen. Ook is het erg lastig om met haar contact te krijgen. Ze is niet in staat om te praten. Erg fijn om te zien dat haar moeder erg goed voor haar zorgt.

’s middags zijn Daphne en ik mee gegaan om Petra op te halen van het vliegveld. ’s Avonds samen gegeten. Later deze avond kwam ook Naomi aan op Banjul airport. Ben haar niet mee gaan halen omdat ik de volgende dag begon met mijn stage.

Ik ben gestart bij Fajara Development Skill center. Dinsdagochtend ben ik om half acht de deur uit gegaan om om negen uur op stage aanwezig te zijn. Vanaf de compound moet ik eerst een stuk lopen, vanaf daar pak ik een taxi. Vanaf de vismarkt in Tanji pak ik een bustaxi, later moet ik wederom overstappen op een taxi en loop vanaf daar naar het Skill center. Een hele reis dus!

Na de eerste stage dag was ik erg moe. Veel indrukken kwamen op mij af. Deze dag vond er geen klassikaal les plaats. Toevallig omdat ik moest leren naaien, heeft een docent mij en een aantal studenten wat theorie bijgebracht over het naaien ! In het klaslokaal zitten zowel studenten als docenten veelal op hun telefoon. Daarnaast maken ze ook tijd voor een dutje hahaha. De eerste twee uur was de docent redelijk actief maar later was ze moeilijk bereikbaar voor mij en studenten omdat ze muziek zat te luisteren met oortjes in. Later op de middag hadden ze als les: Decoration. Daarbij was het de taak om in twee- of drietallen drie doeken zo mooi mogelijk op te hangen. Super saai om naar te kijken, al is het wel grappig om hen te zien klungelen met drie doeken. Aan het eind mocht ook ik, samen met één student deze taak volbrengen. De doeken waren blijkbaar super mooi opgehangen want we kregen een groot applaus en er werden foto’s gemaakt…

Aan het eind van de dag helemaal klaar met de bustaxi en taxi’s dus heb de laatste twee kilometer gelopen.

Woensdag ben ik wederom gestart in de naailes. Ondertussen bedacht ik mezelf dat ik misschien beter kon kijken of ik ergens anders aan kon sluiten. Dus ik ben beneden gaan kijken wanneer Miss Jane uitleg gaf rondom manicure en pedicuren. Daarbij werd er wel klassikaal les gegeven aan een klein groepje waardoor het voor de meiden duidelijk wat er van hen verwacht werd.
Doordat ik een vissengraad in mijn haar had deze dag, vroeg Miss Jane mij of ik de studenten die ook wilde leren. Zo gezegd.. zo gedaan! Later deze middag kwamen er kinderen van het een andere school. Deze leerlingen krijgen van de jonge vrouwen les op verschillende gebieden. Ik heb hen geholpen met deze les. Ze leerde namelijk hoe ze een vissengraad moesten maken haha.
’s avonds bij Franco een uitgebreid buffet gehad met een hele groep Nederlandse mensen. Wederom een djembé en dansoptreden gezien.

Donderdag wilde ik beginnen bij Tanka Tanka, ben daar dus samen met Petra heen gegaan. Interessant hoe een psychiatrisch ziekenhuis er van binnen uit ziet. Wel werd mij verteld dat ik eerst moest zorgen dat ik een aantal formulieren naar hen zou versturen. Wanneer dit allemaal op orde is, kan ik volgende week dus echt starten bij Tanka Tanka.
Na dit bezoek dus meteen aan de slag gegaan met deze formulieren. Daarna zijn we met z’n vieren naar het strand gegaan. Heerlijk genoten van het weer!

Vrijdagochtend met heel veel moeite de formulieren kunnen verzenden naar Tanka Tanka. ’s Middags skypecontact gehad met mijn SLB’er van school, samen met Petra. Hoop dat dit allemaal goed gaat verlopen want het is hier echt super lastig om goede verbinding te hebben om te kunnen skypen. Later deze middag mijn spullen verplaatst naar een andere slaapkamer. Dit omdat ik de komende weken samen met Daphne op een kamer zal slapen, zodat onze kamer kunnen worden verhuurd aan de mensen van Go For Africa. ’s Avonds met een aantal mensen uiteten geweest en op stap gegaan in Senegambia.

Zaterdagochtend zijn Naomi, Daphne en ik naar een instructiebijeenkomst geweest. Bij deze bijeenkomst waren docenten aanwezig van verschillende kleuterscholen. Een Nederlandse vrouw had deze bijeenkomst gepland. Erg interessant om de inbreng van deze docenten te horen. Daarnaast is het erg leuk om een bijeenkomst mee te maken in een andere cultuur. Vijf docenten waren later (wat ze hadden geen auto), lerares geeft borstvoeding tijdens de bijeenkomst, er wordt gebeld tijdens de bijeenkomst, docenten geven aan tussendoor veel op te willen schrijven omdat ze het anders vergeten..
Daar hebben we lekker geluncht en werd er wederom djembé gespeeld. ’s Middags met een aantal mensen naar het strand gegaan en later een zwembad gezwommen. Daar liepen een hele hoop aapjes rond. Dus.. naar het monkeypark hoeven we ook niet meer hahaha.

’s avonds ben ik met Naomi, Tim en Thomas op stap geweest in Senegambia. Erg gezellige avond gehad. Het was deze avond ook een stuk drukker dan op een vrijdag. Zondagochtend tot laat in bed blijven liggen. Later de mensen van Go for africa verwelkomt bij Kairoh garden, met z’n alle rond acht uur gegeten en later nog een drankje gedaan bij Kairoh garden en gekletst bij ‘t kampvuur thuis.

  • 14 Maart 2017 - 17:20

    Sepp:

    Heerlijk om je verslagen te lezen lieve Nicole!
    Dikke knuffel & alle goeds voor jou

  • 14 Maart 2017 - 17:33

    Maud:

    Gaaf om te lezen Nico!
    Wat ben jij dadelijk veel avonturen rijker!

  • 14 Maart 2017 - 20:14

    Petra Verberne:

    super Nicole wat een leuk verslag ik heb het met plezier gelezen en kijk weer uit naar de foto's.

  • 15 Maart 2017 - 17:27

    Jeannette:

    Super dat je het naar je zin hebt Nicole. Top om zo in de keuken te kijken van een andere cultuur.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Op maandag 27 februari ga ik voor vier maanden stage lopen in Gambia.

Actief sinds 23 Feb. 2017
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 80714

Voorgaande reizen:

27 Februari 2017 - 04 Juli 2017

Buitenlandse stage in Gambia

Landen bezocht: